Tu kytáááru jsem si koupil kvůli tobě, Apple…

Že telefony popř. tablety od f. Apple lze použít i na něco jiného než telefonování popř. googlení se už časem přišlo. Jedna s činností je produkce hudby. Nemám na mysli veřejné přehrávání reprodukované hudby na lavičce parku ve snaze zaujmout příslušníky opačného pohlaví, ale kreativní tvorba hudby. Obecné články o tom jsem již spáchal (Jak to bylo? Aneb jak nezapomenout hit 1. část, 2. část).

Ve snaze spojit klávesový nástroj s IOS (iPadOS) nelze vidět nic tajuplného. Je to prostě přístroj komunikující s jiným přístrojem přez všeobecně používané rozhraní USB/Bluetooth/MIDI. Je to prostě očekávané, technicistní používání známého standardu MIDI, který existuje už od roku 1983. Prostě nic na divení. To už umělo ATARI ST.

Ale co my, chudáci kytaristi, patřící do nejkonzervativnější sorty muzikantů? Značnému procentu z nich i v 21. století tvrdí a další století tvrdit ještě bude, že jim stačí „jen” celolampový zesilovač, hbité prsty, talent a 20 let praxe. Jsou ale mezi námi tací, kteří nechtějí tahat mnohdy nečekané množství kilogramů vybavení, představující tradiční podlahové efekty, kabely, zesilovač, reprobox. Pokud si ti spořivější s odporem odplivují i nad levnějšími tranzistorovými (protože to prostě “není ono”), je zde další řešení. Kvalitnější a ve většině případů dokonce i levnější. AMP Modeling.

Jelikož výpočetní výkon smartfonů a tabletů už je v současnosti pro realtime aplikace dostačující, přichází ke slovu tzv. AMP Modeling a DSP. Nejčastější metodou jak chování jakéhokoliv zesilovače změřit, zaznamenat a následně v reálném čase zpětně vyvolat je tzv. Impulse Response. Nehezky česky přeloženo Impulzní Odezva. Ale hezky lidově řečeno „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.” Nejsa vědec, zjednoduším to mým vysvětlením, jak jsem to pochopil subjektivně já. Do akustického řetězce (předzesilovač s korekcemi a citlivostí + koncový zesilovač + reproduktor) se vyšle jasně definovaný zvukový signál a na konci (reproduktor) se opět změří to, co s ním onen průchod udělal. Po porovnání a pár milionech operací přesahující mé IQ se zjistí úbytek či zvýraznění kmitočtů a dynamika. Tato zaznamenaná vlastnost se potom uloží jako rychle vyvolávatelný preset v nějakém programu na PC, Macku, krabičce nebo iPhonu i iPadu. Problém zpoždění alias latence už Apple vyřešil při návrhu a v případě PC se to řeší specializovanými ovladači a brutálním výkonem.

V praxi to znamená, že i potetovaný kytarista sice hraje na „vytavený lampáč” ve zkušebně a na pódiu, ale ve skrytu domácího studia vytáhne s kapsy jen převodník za řádově cca 1.000 Kč a výše, ten zapojí do čehokoliv placatého s logem Apple, zapne jednu z mnoha aplikací a místo aby jako na klasickém zesilovači jen nastavil korekce, citlivost vstupu popř. efekt, tak sice pár hodin downloaduje presety vytvořenými slavnými brnkálisty, edituje parametry, mění typy aby nakonec našel to, co se mu líbí. Když zbyde čas, tak si nakonec i něco zahraje popř. nahraje. Programy tohoto typu lze totiž používat i jako DAW, takže demoskladby lze vytvářet prakticky na koleně a na počkání. Další bonus bývá i použití funkce Reamping. Ve zkratce. Nahraju cokoliv. Poté nechám přehrávat ve smyčce a přitom měním jakékoliv parametry celého řetězce a sleduju co to s tím udělalo aniž bych už sahal na kytaru. Finta spočívá v záznamu neupravovaného signálu z (bas)kytary a teprve následné, v reálném čase simulaci efektů a zesilovačů. Co se rozdílů ve zvuku týče, tak to přenechávám vášnivým diskutérům a hudebně se angažujícím zvířatům typu rys, popř. netopýr. Já rozdíl (už) nepoznám nebo nepřikládám podstatný význam.

Mezi mé oblíbené a odzkoušené aplikace na iPadu patří pochopitelně GarageBand pro jeho komplexnost a jednoduchost použití. Chci-li jít do detailu spustím Bias Amp 2 (zesilovače) popř. Bias FX2 (efekty). JamUp je něco podobného. Pokud vůbec nechci řešit technikálie, ale zajímá mě jen, jak zahrát konkrétní riff od konkrétního interpreta s už nastaveným zvukem spouštím Tonebridge, kde je vše zmíněné nastrčeno pod Váš nos.

Co se převodníků týče. Na trhu je jich opravdu mnoho, ale raději zmíním jen odzkoušené SONUUS i2M Musicport (ten dokonce umí navíc i monofoní převod do MIDI !), iRig HD 2 IK Multimedia (má navíc i výstup pro současné připojení kamkoliv), Vox AmPlug I/O,…

Předchozí článek
iPady s klívesnicemi

Já, iPad a jeden rok zkušeností – lze jej mít jako hlavní zařízení?

Následující článek

Globální nedostatek čipů může způsobit obtížnější dostupnost iPhonů 13 a nových iPadů

Související články