Jak to bylo? Aneb jak nezapomenout hit (2. část)

Prapočátek hudební revoluce Apple nastal v roce 2004. Rozpoutal j vydáním aplikace GarageBand na iPadu. Tzv. DAW neboli Digital Audio Workstation nebyla ani v tu dobu novinka, ale týkala se profesionálních počítačů či jednoúčelových studiových zařízení. Apple dokázal vytvořit plně funkční DAW – GarageBand už na prvním, z dnešního hlediska skoro směšném iPadu s pamětí 256 MB. Kdyby toto měli k dispozici před lety Beatles, možná by se nemuseli do studia Abbey Road vůbec trmácet. Od té doby vývojáři vytvořili stovky dalších aplikací, které umožňují produkovat vlastní demoskladby, buď pomocí standardních nástrojů (kytary jakéhokoliv druhu, klávesové a nástroje ovladatelné či řídící přes MIDI) nebo dokonce naprosto nových, které ozvučují prakticky cokoliv např. stoly v hospodách, lidské prsty, okna. O tom se dokonce ani Beatles nezdálo, i když byli zrovna pod vlivem… Od té doby se leckterému tuzemskému houbaři může v praxi stát, že při hledání nalezne kromě hřibů i na pařezu sedícího kytaristu, který si v klidu českého lesa nahrává už osmou zvukovou vrstvu na své demonahrávce, kterou už zítra očekává jeho australský producent. Klávesistovi, co má např. jen iPad s redukcí do USB a kabel, stačí zakoupit jakýkoli masterkeyboard, tzn. klávesy bez vlastního zvukového generátoru, nebo použít to, co už má USB nebo MIDI konektor. Lze už sehnat skoro profesionální nástroj s plným klavírním rozsahem 88 kláves pod 5000,- Kč! Pokud mu, nevím proč, nevyhovuje GarageBand, který nabízí desítky pian a syntetizátorů zdarma, může si stáhnout z App Store něco podobného od věhlasného Korgu, Yamahy atd. Kytaristé a zpěváci si na jamování s iPadem nebo iPhonem musí pořídit už zmíněný vhodný A/D převodník za cca 1000,- a výše, a opět se nabízí GarageBand nebo cokoliv dalšího. Bubeníci se mohou svobodně rozhodnout. Klasickou akustickou soupravu si mohou buď “jen” nahrát např. pomocí kvalitního externího mikrofonu podobně jako zpěváci. V případě elektronických bicích (tzv. pady + zvukový modul) jsou ve stejné situaci jako klávesáci se svým USB/MIDI. A nebo se prostě naučí hrát na virtuální bicí sadu přímo na dotykové ploše.

GarageBand v kostce:
stopa obsahuje buď audio nebo MIDI data
midi stopy lze převádět na audio a audio stopy lze i slučovat, tzn. počet teoretických 32 stop lze zvětšit na nekonečno 🙂
u audio dat funguje tzv reamping, neboli dodatečné bezztrátové ovlivňování zvuku
u midi je přístupná i editace jednotlivých midi eventů
u dotykových smart nástrojů existují víceprstové varianty
lze použít i DJ rozhraní a efektů
lze importovat zvuk s Hudby, iCloud Drive nebo připravených smyček Apple Loops
GarageBand umí spolupracovat i s aplikacemi jiných vývojářů přez Audio Unit a Inter-App Audio
etnické nástroje uspokojí i asijské tradicionalisty

Z toho vyplývá, že pokud jste hudbu milujíci amatéři bez jakéhokoliv nástroje i teorie, můžete použít tzv. smart nástroji, které samy generují zvuk podle tradičních postupů. Jste-li už pokročilejší, ale nechcete zatím platit za profesionálnější aplikace typu Logic, Cubasis,.. máte též nemalé možnosti.

Že nenadržuju jen samotnému Applu, zde je příklad konkurenčních aplikací: TableDrum, Guitarism, GuitarTuna, Impaktor, Auxy, ​Musk MIDI Player, ​Fugue Machine, ​TC-11 Multi-Touch Synthesizer, Sunrizer synth, iRig MIDI Recorder, AmpliTube, iLectric Piano, iGrand Piano, KORG iMS – 20, Roland Piano, Sound Canvas for iOS, Animoog, Moog Model 15, Chord Tracker, KORG iKaossilator, DM1 – The Drum Machine, Rhythm Pad.

Všechny tyto možnosti mají jednu jedinou “stinnou” stránku věci. Každý, kdo to kdy vyzkoušel, potom chce natáčet vlastní CD nebo minimálně se chce pochlubit na Youtube. A někdy jsou to skutečně obdivuhodné perly. Myšleno s ironií i bez.
Ale já tvrdím, že je lepší hrát sice blbě, ale s gustem (na cokoliv). Takže vzhůru do toho a půl hitu je hotovo.

Předchozí článek
Safari iOS 15

Nová beta iOS 15 nabízí volbu umístění adresního řádku v Safari.

Následující článek
shareplay

SharePlay se zpozdí a na uvedení iOS 15 nedorazí.

Související články