Blog vývojáře: jak se tvoří aplikace pro iPhone #1

Před pár dny mě oslovil ambiciózní Viktor Steinigl, který začíná pracovat na své první aplikaci pro iPhone OS. Domluvil jsem se s ním, že pro vás, čtenáře iPhoneTips, bude připravovat pravidelné příspěvky, ve kterých bude psát jeho zkušenosti a postřehy z vývoje aplikace pro iPhone. Věřím, že to bude nejen pro mě zajímavé čtení.

Tak jako každý i já mám svůj sen. Vždy jsem chtěl porozumět těm  “jedničkám a nulám“ a vědět jak taková aplikace či hra funguje. S příchodem revolučního iFounu jsem byl okamžitě rozhodnutý, že se o něco takového pokusím. Bohužel nakrátko přišla studená sprcha. Ke spuštění SDK (programovací nástroj) je zapotřebí vlastnit počítač s operačním systémem Mac OS a jelikož jsem žádný neměl , tak jsem měl smůlu.Po dlouhém roce jsem přemluvil svojí drahou polovičku a pořídil si zánovní MacBook.

Nový operační systém mě velmi mile překvapil rychlostí sytému a přehledností, o které se může “oknařům“ jenom zdát. Po nainstalování SDK s mnoha užitečnými aplikacemi jsem byl ale na rozpacích. Může něco takového běžný uživatel pochopit? Na tuto otázku je zcela jednoduchá odpověď a to NE. Když už jsem investoval do koupi macbooku, tak se přeci nevzdám hned na začátku. Vrhnul jsem se tedy na internet a začal jsem hledat. Po několika “přelouskání” anglických stránek jsem se dověděl, že se programuje v Cocoa pomocí objektového programování. Programovací jazyky byly pro mě španělskou vesnicí. Začínám bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s programováním. Možná, že je to i dobře, možná že ne. Určitě to ale bude chtít ještě hodně snahy, než se povede dojít k závěrečnému vypuštění mé hry do spárů AppStore.

Hry pro iPhone OS jde dělat poměrně velkým množstvím externích aplikací, za které si ale musíte dost připlatit. Třeba výborný editor od Unity 3D, který vyjde na cca 35 000Kč. Další možností je využít některého free enginu. Nejlépe se pro mé využití jeví Cocos 2D. Jak již název napovídá, jedná se o engine pro 2D hry. Návrh na svou hru už mám na papíře. Její krycí název je “Bubble hunter“.

O vývoji Vás budu průběžně informovat a nástrahy a problémy, které budu postupně překonávat, vám na iPhoneTips budu popisovat. Znalejší jistě prominou možná omylem pozměněná fakta a ti, co jsou na tom jako já a začínají vývoj aplikací pro iPhone, snad najdou v mých článcích trochu inspirace. To je asi tak na úvod vše. V příštím článku zkusím podrobněji popsat vývojářské prostředí.

32 comments
  1. Dobré, dobré. Každý článek o programování na iPhone je cenný. Většina programatárů je sobeckých a když se něco naučí, tak to chtějí jedině prodat a ne rozdávat.

    1. njn a vetsina looseru je negramotnych, aby si to precetli v anglictine

  2. Dobré, dobré. Každý článek o programování na iPhone je cenný. Většina programatárů je sobeckých a když se něco naučí, tak to chtějí jedině prodat a ne rozdávat.

  3. Takový článek mi vyloženě chyběl. Jsem ve stejné pozici jako autor. Mám Macbook, iPhone a velkou touhu pro něj psát aplikace. Ovšem programovací jazyky jsou pro mě cizí slovo a nikdy jsem nic ani vzdáleně podobného nedělal. Ani webové stranky neumím udělat, ikdyž moje počítačové znalosti zase nejsou na úrovni začátečník… Budu moc rád, když bude článek pokračovat a já se podle něj naučím vytvořit aspoň jednu funkční aplikaci pro můj iPhone…

  4. Takový článek mi vyloženě chyběl. Jsem ve stejné pozici jako autor. Mám Macbook, iPhone a velkou touhu pro něj psát aplikace. Ovšem programovací jazyky jsou pro mě cizí slovo a nikdy jsem nic ani vzdáleně podobného nedělal. Ani webové stranky neumím udělat, ikdyž moje počítačové znalosti zase nejsou na úrovni začátečník… Budu moc rád, když bude článek pokračovat a já se podle něj naučím vytvořit aspoň jednu funkční aplikaci pro můj iPhone…

  5. Tez se kouknete na blog ceske vyvojarky http://grannycoder.blogspot.com/
    “I’m 77 year old woman, mother of 3 kids and 5 grandchildren. I live in small village in Czech republic with one cat called Jasmina, 15 chickens and goat Liza”

  6. Tez se kouknete na blog ceske vyvojarky http://grannycoder.blogspot.com/
    “I’m 77 year old woman, mother of 3 kids and 5 grandchildren. I live in small village in Czech republic with one cat called Jasmina, 15 chickens and goat Liza”

  7. To je neuveritelne! včera osm si zrovna kupil knihu COCOA a od včear sa učim lebo nič na nete som nenašiel a teraz vidim toto! super teším sa!budem sledovať.

  8. To je neuveritelne! včera osm si zrovna kupil knihu COCOA a od včear sa učim lebo nič na nete som nenašiel a teraz vidim toto! super teším sa!budem sledovať.

  9. Tak tento článek mne velice zaujal. Teď jsem po 4.letech přišel o práci a jako osoba s ZTP/P nevím kudy kam… Rád bych něco takového taky rád zkusil. Bohužel mám zatím jen Iphone 3G, neznám programovací jazyk a Mackbook taky nemám…:-((( Takže opět 0…

  10. Tak tento článek mne velice zaujal. Teď jsem po 4.letech přišel o práci a jako osoba s ZTP/P nevím kudy kam… Rád bych něco takového taky rád zkusil. Bohužel mám zatím jen Iphone 3G, neznám programovací jazyk a Mackbook taky nemám…:-((( Takže opět 0…

  11. Chtěl bych poděkovat za milé komentáře.Takové “ovace” jsem opravdu nečekal :-).Když se to povede tak můžem založit vývojové studio :-D.

    @meap:Tak jsem jentak zběžně kouknul na minorityho blog.Má velmi zajímavé postřehy o vydávání na appstore ,škoda jen že nepíše častěji(a trošku víc podrobněji).Další článek bych měl mít cca v pondělí.

    @martin sk: Jestli myslíš knihu od O.Čady ,tak podlé té jsem také začínal.Je to velmi dobře napsané.(čtu jí pořád dokola)

    1. @Viktor Steinigl: ano je to od O.Čády. Už som skoro v polovici a zatial to vyzera dobre. uvidime na konci 🙂 a s tym vyvojarskym studiom by to mohol byt dobry napad. Ak by to ludí bavilo a išlo im to. Zatial nepoznám nikoho kto by neak vývíjal aplikacie pre iPhone na SK a CZ tiež neak nie. 🙂

    2. Rád budu dělat k tomu hudbu! Již s tím mám nějaké zkušenosti, hlavně legální software a šílené zapálení 😀

  12. Chtěl bych poděkovat za milé komentáře.Takové “ovace” jsem opravdu nečekal :-).Když se to povede tak můžem založit vývojové studio :-D.

    @meap:Tak jsem jentak zběžně kouknul na minorityho blog.Má velmi zajímavé postřehy o vydávání na appstore ,škoda jen že nepíše častěji(a trošku víc podrobněji).Další článek bych měl mít cca v pondělí.

    @martin sk: Jestli myslíš knihu od O.Čady ,tak podlé té jsem také začínal.Je to velmi dobře napsané.(čtu jí pořád dokola)

    1. @Viktor Steinigl: ano je to od O.Čády. Už som skoro v polovici a zatial to vyzera dobre. uvidime na konci 🙂 a s tym vyvojarskym studiom by to mohol byt dobry napad. Ak by to ludí bavilo a išlo im to. Zatial nepoznám nikoho kto by neak vývíjal aplikacie pre iPhone na SK a CZ tiež neak nie. 🙂

  13. Už se docela těším jaký to bude mít další průběh. Knížka od O. Čady je super, stejně jako jeho seriál na MujMac.cz http://www.mujmac.cz/serial179.html, který doporučuji k přečtení.

    V dnešní době “webových” programátorů je programování iPhone takový návrat ke kořenům 🙂 Už jen tím, že se tu opět člověk musí starat o věci, o které se dneska programátoři moc nestarají. Takže držím palce ať vaše úsilí vede k vytouženému cíli a nenechte se odradit tím na co po cestě narazíte 🙂

  14. Už se docela těším jaký to bude mít další průběh. Knížka od O. Čady je super, stejně jako jeho seriál na MujMac.cz http://www.mujmac.cz/serial179.html, který doporučuji k přečtení.

    V dnešní době “webových” programátorů je programování iPhone takový návrat ke kořenům 🙂 Už jen tím, že se tu opět člověk musí starat o věci, o které se dneska programátoři moc nestarají. Takže držím palce ať vaše úsilí vede k vytouženému cíli a nenechte se odradit tím na co po cestě narazíte 🙂

    1. záleží samozřejmě na Viktorovi, ale mějte na paměti, že toto není poradna pro začínající programátory. berte to pouze jako zdroj nformací, ale ne helpdesk.
      díky 🙂

    1. záleží samozřejmě na Viktorovi, ale mějte na paměti, že toto není poradna pro začínající programátory. berte to pouze jako zdroj nformací, ale ne helpdesk.
      díky 🙂

Komentáře jsou uzavřené.

Předchozí článek

Modern Combat Sandstorm: impozantní válečná hra

Následující článek

VideoTips: partnerský server startuje

Související články

Jelly Invaders: zachraňte planetu před invazí želé

Invaze může mít mnoho podob - v reálném světě ji nejčastěji provádí vojáci, zatímco ve hrách především zombie a jiné zmutované existence. Právě kvůli jisté monotónnosti, do které vývojáři her upadli, se každý hráč zaraduje, jakmile může střílet, ničit a zabíjet něco jiného než zaběhnuté typy nepřátel - v dnešní hře Jelly Invaders tomu tak bude, protože budeme zabíjet něco velice neobvyklého - želé.