Apple není proti reklamě, je proti invazivnímu sběru dat

Existuje dojem, že Apple jako společnost zaujímá tvrdý postoj proti reklamě a objevují se stížnosti, že její reklamní aktivity jsou pokrytecké. Pravda je však složitější. Technologický gigant z Cupertina šel v minulosti do sporu se společnostmi jako Facebook kvůli invazivním reklamním platformám. Apple zároveň rozvíjí svůj vlastní malý reklamní byznys. Tyto dva cíle nejsou v rozporu. Více než to, vlastní reklamní úsilí Applu není signálem, že se společnost v budoucnu stane více jako Meta nebo Google.

Apple není proti reklamám – jde o ochranu soukromí

Je snadné myslet na Apple jako na společnost přísně v opozici vůči moderní reklamě, o čemž svědčí její zjevné kampaně proti primárním tahačům příjmů společností, jako je Facebook. To však vůbec není pravda. Apple není proti reklamě. Místo toho představila funkce zaměřené na prevenci velmi specifického typu reklamního modelu: reklamy založené na invazivním sběru dat. Je to druh příjmového modelu, na kterém byla postavena Meta, dříve známá jako Facebook.

Transparentnost sledování aplikací společnosti Apple – proti které Facebook hlasitě vedl kampaň – umožňuje zákazníkům žádat aplikace, aby je nesledovaly na jiných webech a službách. Neblokuje přímo sklizeň dat, pouze vrací energii zpět do rukou spotřebitelů. To je objektivně dobrá věc pro online soukromí. I když uživatel nemá problém rozdávat hory dat společnosti Meta, Google nebo jiné společnosti, existují důvody k podezření z invazivní reklamy.

Vlastní historie Meta s ukládáním a sběrem dat je nejistá. Společnost byla zasažena za sdílení dat bez souhlasu uživatele. Facebook také porušil zákony týkající se získávání povolení od uživatelů před sběrem určitých typů dat, jako jsou biometrické informace .

Vlastní reklamní podnikání společnosti Apple

Apple pomalu rozrůstá svůj vlastní reklamní byznys a zároveň zvyšuje soukromí svých uživatelů. Je důležité si uvědomit, že tyto dva cíle nejsou ve vzájemném protikladu. Výrobce iPhone je na reklamním trhu již dlouho, i když jeho vlastní nabídka byla malá. Můžete si myslet, že reklama na Apple je program vytvořený z mysli Tima Cooka, ale mýlili byste se. Sám Steve Jobs spustil platformu iAd v roce 2010 s deklarovaným cílem získat 50 % trhu mobilních reklam.

Tato snaha do značné míry selhala a současná společnost Apple s umístěním reklam první strany je stále ve své počáteční fázi. Ale roste. Současná společnost umožňuje vývojářům umisťovat reklamy do výsledků vyhledávání na App Store. Brzy umožní další reklamy na celém trhu s aplikacemi – a jinde na svých platformách. Na první pohled by se mohlo zdát, že Apple je pokrytecký za to, že dusí reklamní byznys Meta a zároveň rozvíjí svůj vlastní. Reklamy společnosti Apple jsou však postaveny jinak. Apple nesleduje uživatele a nepoužívá vysoce cílené reklamní metriky. To znamená, že reklamy, které se vám zobrazují v App Store, nejsou založeny na citlivých informacích, jako je vaše náboženství, zásady nebo zdravotní údaje. Na platformách Apple také neexistuje žádný váš komplexní profil.

Ačkoli se tato reklamní strategie může zdát jako dobrá pro spotřebitele a špatná pro firmy, které chtějí inzerovat, Apple zveřejnil údaje, které naznačují, že reklamní technologie chránící soukromí má stejný výkon jako vysoce cílené reklamy. Apple se tedy opět nebrání reklamě. Upřednostňuje soukromí uživatelů a přitom stále hostuje reklamy.

Reklamy první strany

Apple jako masivní technologická společnost chápe reklamní byznys z pohledu první i třetí strany. Apple na své platformy umísťuje reklamy od jiných společností, ale provozuje také vlastní reklamní kampaně. Vlastní reklamy společnosti Apple byly výjimečně dobře provedeny, od slavných reklam na iPod až po novější reklamní spoty, které získaly řadu ocenění. V průběhu let se reklamy Applu změnily, aby se více zaměřily na hardware. Vždy však byly konzistentní. Můžete vidět reklamu na produkt, který má omezit cílenou reklamu, jako oxymoron, ale ilustruje, že Apple není proti reklamě – je pouze proti vysoce cíleným reklamám založeným na invazivním sběru dat. Jde o to, že Apple chápe reklamu z pohledu inzerenta. Je to zisková společnost, která chce prodávat produkty, takže Apple není a nikdy nebude proti reklamě. Jistě, Apple udělal ve své reklamě první strany několik chyb. Dříve v roce 2022 se například zdálo, že experimentuje s umístěním reklam první strany pro své původní podcasty v Apple Music – platformě jasně propagované jako bez reklam.

Žádná společnost však nebude dokonalá. To platí zejména vzhledem k rozsahu a šíři produktů a služeb, které Apple vyrábí. Důležité je, že i když jde o bilionového technologického giganta, nepodlehl pokušení sklízet a prodávat náklaďáky dat o svých uživatelích tomu, kdo za to zaplatí.

Soukromí by mělo být volbou

Společnosti jako Meta budou tvrdit, že jejich produkty jsou demokratické a bezplatné kvůli jejich rozsáhlým praktikám shromažďování dat a že vlastní produkty Applu jsou jen „pro bohaté“. Navzdory zjevné nesprávnosti posledně uvedeného tvrzení, které má spíše vyvolat emocionální odezvu než být skutečným argumentem, je v něm víc než jen to. Je pravda, že sklízet hory dat o uživatelích a následně tato data používat k cílení reklamy je lukrativní. Je také pravda, že tento model příjmů umožňuje dotované využívání platforem a služeb sociálních médií.

Je však třeba najít rovnováhu. Zpřístupnění vaší platformy širokému okruhu lidí je obdivuhodný cíl, ale nemělo by – a nesmí – jít na úkor základního lidského práva na soukromí. To platí zejména proto, že přístup k horám spotřebitelských dat může být nebezpečný. Vysoce cílené reklamy a odborně vyladěné algoritmy mohou podnítit řadu problémů, včetně šíření dezinformací a nenávistných projevů. Apple to už dávno pochopil. Jeho postoj k ochraně soukromí je vzácný mezi technologickými giganty a sahá až do éry Steva Jobse. Vlastní reklamní model společnosti Apple není dokonalý, ale je blíže k rovnováze mezi potřebami inzerentů a spotřebitelskými právy než většina ostatních.

Předchozí článek

Co očekávat od iPhonu Fold a dočkáme se ho vůbec?

Následující článek

Google ukončuje službu cloudového hraní Stadia. Bude vracet peníze.

Související články