Steve Jobs odhalil první iPhone před 15 lety

9. ledna 2007 odhalil Steve Jobs první iPhone. Je to velmi zajímavý příběh, který provází mnoho informací, které jste zajisté neznali. Kontext je všechno. V neděli 7. ledna 2007 přednesl Bill Gates hlavní projev na Consumer Electronics Show v Las Vegas. Zatloukl tehdejší populární frázi Microsoftu „Digitální dekáda“ a mluvil o tom, že skvělý hardware nestačí, že potřebujeme propojené zážitky.

“Tam, kde jsou lidé produktivní, dělají nové kreativní věci, kde jsou mobilní… to je klíčový prvek, který chybí.” Řekl, že “Vista a PC mají i nadále ústřední roli,” ačkoli také tvrdil, že Windows Vista je “vydání nejvyšší kvality, jaké jsme kdy udělali.”

O dva dny později a asi 400 mil daleko Steve Jobs představil samotné zařízení, přesně ten zážitek, o kterém Gates řekl, že chybí. Na Macworld San Francisco představil iPhone. I když Jobs tehdy nepoužíval termín ‚post-PC éra‘, právě to vytvořil iPhone. Toto bylo skutečně zařízení pro produktivní, kreativní lidi na cestách a jako bonus navíc běželo na OS X místo Windows Vista.

Mnoho dalších věcí

Tato keynote z roku 2007 je právem známá tím, jak dobře představila iPhone. Jobs to otevřel slovy: „Dnes spolu uděláme nějakou historii“ a měl na mysli telefon. Jeho prezentace je příkladem skutečně precizně zpracované keynote a provede vás světem mobilních telefonů tak, jak byly, než vám přesně ukáže, kde dělali chybu. A jak by to iPhone samozřejmě všechno napravil.

Dnes je segment ukazující, jak telefony vypadaly, historickou kuriozitou. Ale v té době to nebyla minulost, byla to současnost a tyto archaicky působící telefony byly ty nejlepší dostupné.

Pokud nemáte rádi Apple, pokud vaše osobní preference znamenají, že si místo iPhonů kupujete Androidy, máte z této klíčové myšlenky užitek i dnes. Během mnoha případů, kdy se Apple později obrátil k soudu kvůli podobnosti mezi iPhonem a Androidem, představil grafiku demonstrující svou pozici. To je ten, který se ukázal, když se postavil proti Samsungu.

Na co by se nemělo zapomínat

Prezentace však obsahovala další věci, z nichž některé byly v té době vřele oceněny a jedna další, kterou jsme se skutečně naučili ocenit až v následujících letech. Jobs zahájil prezentaci odkazem na to, co oznámil v předchozím roce. Tou hlavní poznámkou roku 2006 bylo, kdy Apple nejen oznámil, že přechází z PowerPC na procesory Intel, ale také slíbil, že dokončí přechod pro všechny modely Mac do 12 měsíců. V roce 2007 to označil za “obrovskou transplantaci srdce” a že “udělali jsme to za sedm měsíců.”

Řekl, že předchozí rok společnosti Apple byl pozoruhodně úspěšný a také uvedl, že více než polovina všech nových kupujících Maců nyní přechází z Windows. Nedávno to byla polovina všech kupujících v Apple Storech, ale nyní to bylo 50 procent všude, kde jste si mohli koupit Mac.

Dále ukázal citát z interního sdělení společnosti Microsoft z roku 2004, kde Jim Allchin z týmu Senior Leadership společnosti řekl: “Koupil bych si dnes Mac, kdybych nepracoval v Microsoftu.”

Jobs prozradil, že Allchin měl brzy odejít do důchodu, takže „upozornil naše obchody v Seattlu, aby na něj dohlížely a poskytovaly mu opravdu dobré služby“.

Zbytek této zprávy od Allchina mimochodem obsahoval prohlášení, že “Longhorn [kódové označení pro Vista] je prase a nevidím žádné řešení tohoto problému.” Jobs to necitoval, ale spustil novou reklamu z kampaně Get a Mac specificky zaměřené na Vista.

“Takže rok 2007 bude pro Mac skvělý rok,” řekl Steve Jobs, “ale to je vše, o čem budeme dnes mluvit o Macu. Přejdeme k některým dalším věcem.”

Pamatujte, že v polovině roku 2000 se o tom, že Apple představuje telefon, šuškalo více než dnes o tom, že vyrábí auto. Výrazně víc. Takže s těmito slovy se určitě chystal učinit další velké oznámení.

Až na to, že ne. Místo toho se zdálo, že nás Jobs škádlil tím, že mluvil o hudebním byznysu Applu. To, co vypadalo jako rozptýlení, byla jen první část přípravy jeviště pro skutečný účel dne.

Ale prozatím Jobs prozradil, že právě překonali 2 miliardy prodejů skladeb a že iPod se stal „s velkým náskokem“ světově nejoblíbenějším přehrávačem videa. Prozradil, že za první čtyři měsíce, kdy byly filmy dostupné na iTunes, si jich lidé koupili 1,3 milionu.

V té době bylo ve službě pouze 100 filmů, ale Jobs oznámil, že se to zvýší na 250, protože Paramount přichází na iTunes.

Jobsovi se podařilo natočit 250 filmů, které znějí dobře – ale byla tu jedna postava, kterou je třeba znát. A to byly prodeje Zune, zabijáka iPodů od Microsoftu, který vyšel loni v listopadu. K dispozici byly pouze údaje za daný měsíc uvedené, ale ukázaly, že po velkém spuštění měl Zune na trhu pouze 2 procenta.

“Bez ohledu na to, jak se to snažíš roztočit, ach, co můžeš říct?” řekl Jobs.

Konečně iPhone

Nakonec, po 24 minutách prezentace, se Jobs odmlčel. “Toto je den, na který jsem se těšil dva a půl roku,” řekl. Později, na konci keynote a když to šlo tak dobře, se také na pódiu přiznal: “Víte, minulou noc jsem nespal ani mrknutím, byl jsem z dneška tak nadšený.”

Ukázalo se, že existují i jiné důvody, proč neusnout ani na mrknutí oka, a inženýři Applu je všechny znali. I když to bylo odhaleno až mnohem později , Jobsovy prezentace se zúčastnili inženýři iPhonu, kteří věděli, jak snadno se to všechno mohlo pokazit. Software nebyl dokončen, na celém telefonu se stále pracovalo a pokud se Jobs odchýlil od plánovaného dema, bylo pravděpodobné, že telefon spadne. Místo toho celá prezentace proběhla bezchybně. Nebo spíše většina ano.

Můj klikr nefunguje

Po úspěšném dokončení dema nového iPhonu Jobs mluvil o podílu na trhu a kliknutím přešel na svůj další snímek. A klikl. A klikl. Vysvětlil, že klikr nefunguje, a zvedl náhradní – který také zřejmě nefungoval. “Právě se škrábou v zákulisí,” řekl publiku.

Tento segment je nyní zcela zapomenut, ale v klíčovém okamžiku této nejdůležitější prezentace jeho kariéry Apple se to pokazilo. Dokážete si jen představit, jak to Jobse muselo znervóznit.

Ale pak můžete také obdivovat, jak dokázal na 55 sekund naplnit historkou o tom, jak Steve Wozniak na vysoké škole sestrojil zařízení podobné klikru, aby se lidem pletl s příjmem televize.

Cílem je 1 procento

Dříve vás Jobs přiměl myslet si, že 2procentní podíl na trhu Zune byl katastrofální. Když zprovoznil snímky, dospěl k prohlášení, že Apple usiluje o 1procentní podíl na trhu mobilních telefonů – a že je to skvělé.

I když v tom byl trochu rozdíl. Na základě posledních dostupných údajů za rok 2006 Jobs uvedl, že trh s mobilními telefony představoval přibližně jednu miliardu telefonů. Apple v prvním roce usiloval o 10 milionů iPhonů.

iPhone byl uveden na trh až v červnu, ale poté trvalo pouhých 74 dní, než společnost prodala svůj první milion.

Jiná společnost

Jde jen o to, že společnost již nebyla Apple Computer, Inc. Úplně poslední věc, kterou Steve Jobs na této prezentaci před 15 lety oznámil, bylo, že společnost mění svůj název.

Stál před stranou, která ukazovala Mac, iPod, Apple TV a iPhone, a poukázal na to, že pouze první z nich je skutečně to, co byste nazvali počítačem. “Přemýšleli jsme o tom,” řekl, když mluvil o tom, jak Apple dělá víc než jen počítače, “a mysleli jsme si, že by to možná naše jméno mělo odrážet trochu víc než to dělá.”

Od tohoto dne bude společnost nyní známá jako jen Apple, Inc – a už to nikdy nebude jako dřív. iPhone byl první iOS zařízení, kategorie, která nyní zahrnuje iPod touch a všechny varianty iPadu.

V září 2018 Tim Cook oznámil, že Apple se blíží k dodání svého dvoumiliardtého iOS zařízení. Apple nyní nehlásí prodeje iPhonů a neoznámil překročení hranice 2 miliard. V lednu 2021 však společnost Apple oznámila, že v současné době aktivně používá více než 1 miliardu iPhonů. A zároveň Cook řekl, že na celém světě se používá 1,65 miliardy zařízení Apple. iPhone byl obrovský hazard a určitě se to ohromně vyplatilo.

Předchozí článek

Někteří uživatelé iPhone 13 zažívají „růžovou obrazovku” smrti.

Následující článek

Na podzim nás Apple překvapí zatím největší škálou novinek.

Související články

Apple iPad 2: oficiální videa nového tabletu a krytu Smart Cover

Steve Jobs na poslední keynote, na kterou se můžete podívat na stránkách Apple, představil videa, které demonstrují výhody iPadu 2 a také nového krytu nazvaný Smart Cover. Jako třešnička na dortu bylo představeno také video trefně nazvané "iPad: Year One", které se poohlíží na rok 2010 z pohledu uživatelů iPadu. Apple tyto spoty umístíl na YouTube a my vám je samozřejmě přinášíme!