Victory Day: poražte nacisty jako sovětský voják

Recenze iPhone hry Victory Day, ve které máte za úkol jako sovětský voják osvobodit svět od nacistů.

Ivan Suhov je sovětský voják, který už nedokáže přihlížet expanzi nacistů za druhé světové války a nečinnosti či neschopnosti vlastních velitelů s tím něco udělat. Rozhodne se proto pro jednoduché řešení – vezme do ruky kladivo a zbaví svět nacistů sám! Myslíte, že to nezvládne? To se ještě uvidí.

Nebude na to ale sám, na jeho cestě mu budete pomáhat a řídit ho samozřejmě vy. Victory Day je kombinací adventury a akce s nějakými těmi nevýznamnými prvky RPG (a teď nemyslím onu zbraň). Vypravíte se na 12 misí dlouho cestu (ano, může se to zdát poměrně krátké, ale vzhledem k určitým níže popsaným okolnostem tomu tak není), která vás nejprve zavede do německých lesů, poté do měst (kde můžete potkat například nacistickou krávu), jeskyní a nakonec i bunkrů.

Po cestě budete samozřejmě potkávat hordy (doslova) vojáků, které budete muset více či méně šetrným způsobem uklidit z cesty, abyste mohli pokračovat dále. K tomu vám budou sloužit nejrůznější zbraně, od již zmiňovaného kladiva (které je ale účinnější, než se zdá) přes pušky, kulomety až k bazuce a plamenometu. Budete-li chtít, můžete po nepřátelích házet i jakési zápalné lahve, které posbíráte po cestě.

Řeknu to na rovinu: vaší největší starostí budou jednoznačně náboje. Nebude to ani tak hodnota vašeho zdraví jako právě munice, která rozhodne o tom, jestli hladce postoupíte do dalšího levelu nebo budete muset potupně běžet znovu (obojí jde totiž ruku v ruce). Od začátku až do konce budete trpět jejich nedostatkem (sbírejte proto šedé krabičky poházené po zemi vždy, když můžete) a i když si budete myslet, že 400 nábojů v pistoli vám zajistí bezpečí až do konce, další level nebude už tato zbraň vůči novým přilbám a zbrojím vojáků co platná.

Tento nábojový problém má ale snadné řešení (které snad bylo i autory hry zamýšleno) – hra totiž neobsahuje pouze kampaň, ale i jakýsi survival mód, ve kterém vám jde o to doběhnout co nejdále. Jde ale pravděpodobně pouze o zástěrku pro mód, ve kterém si nasbíráte náboje do kampaně – je to sice podivné, ale počty nábojů vašeho hrdiny jsou bez ohledu na právě probíhajcí mód či misi stejné. To, co si nasbíráte v survival módu, poté máte i v kampani (a naopak). Proběhnete-li se dvakrát survival módem s kladivem, abyste neplýtvali náboji, máte na další level v kampani vystaráno.

Zajímavým aspektem hry je i rank, neboli jakási úroveň hrdiny. Když jsem hru začínal hrát, myslel jsem si, že právě tato hodnota ovlivňuje sílu hrdiny a že jejím zvyšováním se dostanu dále, ale není tomu tak (bohužel nebo bohudík?) – rank je prostě jen hodnota, která se zvyšuje s počtem zabitých nepřátel (pořád stejně rychle), ale nic konkrétního neovlivňuje. Prakticky jde jen o indikátor toho, kolik času jste u hry už strávili (a vězte, že než doběhnete až nakonec, uběhne času opravdu hodně).

Co se týče rozmanitosti jednotlivých levelů, tak ta je poměrně velká, ale kdybych tvrdil, že by na tom ještě autoři nemohli zapracovat, lhal bych. Stejně tak bych vývojářům doporučil napravit poněkud podivný paradox, kdy grafika hry je dotažena téměř k dokonalosti, ale menu a třeba obrazovka statistik je poměrně nehezká. Samozřejmě je to ale lepší, než kdyby to bylo naopak. Zvukový doprovod je také příjemný a hodí se k atmosféře hry.

Ve hře mi chybí především propojení s nějakám high-score systémem (OpenFeint, Crystal apod.), který by přinesl hromadu možných achievementů a také nějaké ty žebříčky. Zbývá jen doufat, že autoři tuto funkcionalitu a také další obsah doplní v nějakém updatu.

Victory Day je hrou, u které strávíte mnoho hodin a jakmile ji dohrajete, bude vám ještě dlouho smutno. Celkový dojem propracovanosti a hezké grafiky kazí snad jen odfláknuté menu a určité bugy, které se nevyhnou snad žádné nově vydané hře. Doufejme, že se Victory Day nestane jednou z těch her, na které vývojáři zanevřou, jakmile si nahrabou dostatečné množství peněz, ale že ji budou pravidelně aktualizovat. Moje hodnocení: 80%. Hra byla recenzována ve verzi 1.0.

Victory Day1,59€App Store link