Mac App Store: online obchod spuštěn, 1000 aplikací na skladě

Shrnutí novinek a dojmů ze spuštění on-line obchodu s aplikacemi pro Mac, Mac App Store.

Apple dodržel svůj slib, který dal Steve Jobs na minulé keynote, a dnes odpoledne spustil svůj obchod s aplikacemi pro Mac nazvaný jednoduše Mac App Store. Stalo se tak pomocí Software Update (kdo jste ještě nevyhledávali aktualizace, běžte to rychle napravit) a updatu pro Mac OS X 10.6.6. Pojďme se na nově spuštěný distribuční kanál podívat blíže a zapřemýšlet nad tím, zda bude slavit stejný úspěch jako jeho o něco starší bratříček pro iOS.

Mnozí považovali spuštění App Store pro Mac za bláznovství, a tak když tuto novinku Steve Jobs na minulé keynote oznámil, prakticky nikdo to nečekal. Mac App Store měl být nedříve uveden až jako součást OS X 10.7 Lion, ale Steve sám řekl, že nevydrží čekat tak dlouho, a tak App Store uvolní i pro Snow Leoparda (pozor, obyčejní Leopardi mají smůlu!). I když bylo jasně řečeno, že obchod bude spuštěn do 90 dnů (a všichni víme, že Apple nikdy nevypustí do světe nic, co není vyladěno do posledních detailů), objevilo se několik spekulací, že bude obchod “otevřen” už v prosinci. Nakonec se tak nestalo.

Nyní už ale k samotnému obchodu: Po updatu systému se vám ikonka automaticky objeví v docku vedle Finderu a pokud byste ji přece jen postrádali, najde Store nejen typicky ve složce s aplikacemi, ale také v hlavním menu hned pod položkou “Software Update”, což je poměrně lukrativní pozice – je vidět, že Apple to s obchodem opravdu myslí vážně.

Vzhled samotné aplikace je velice podobný (skoro by se až dalo říct, že totožný) iTunes Storu, ovšem s drobnými rozdíly v grafice, které se obecně považují za předzvěst vzhledu OS X 10.7 Lion. Jde například o semafor, který sice není postavený svisle jako v iTunes 10, ale zato není umístěný úplně v levém rohu. Stejně tak ikonky v horním menu jsou “černobílé” (spíše šedobílé).

Pokud již máte za sebou nějakou “praxi” s App Storem – a já věřím, že máte – bude pro vás vše velice intuitivní. V Mac App Store totiž najde prakticky ty stejné sekce jako v App Store pro iOS – tedy Featured, potom nějaké ty žebříčky nejstahovanějších kousků, kategorie aplikací, dostupné updaty a nově také jednoduchý přehled toho, co jste již v obchodě zakoupili. Samotný proces nákupu probíhá úplně stejně jako ve všech jablečných obchodech – přihlásíte se pod svým účtem, kliknete na cenovku a je hotovo. Po vzoru iOS se ikonka právě stahované a instalované aplikace automaticky “vecpe” do docku spolu s progress barem. Toho si ale často ani nevšimnete, protože instalace je obvykle tak rychlá, až vám spadne čelist. Když si vzpomenu na ten porod při instalaci aplikací na Windows, musím se pousmát. To samozřejmě neberte jako urážku nebo výsměch, jen by se Microsoft měl v této oblasti polepšit.

1000. To je počet aplikací, které jsou nyní, pár hodin po spuštění, v App Store dostupné. Pokud se vám to zdá oproti iOS App Store málo, zamyslete se nad tím číslem ještě jednou. Bude-li Mac App Store tak oblíbený jako normální App Store, můžeme během několika měsíců čekat přívaly tisíců a tisíců aplikací. Myslím, že Mac App Store vzal pochybovačům o Mac OS X z úst poslední argument – tedy že pro jablečný systém není dostatek programů. Možná není, ale bude. Tím jsem si jistý.

Na druhou stranu i když je aplikací 1000, velká hromada těch, které běžně na svých Macích používáme, v něm (zatím) nenajdeme. Jde například o Adium, internetové prohlížeče, 1Password a podobně. Může to být způsobeno buď krátkým časem na přizpůsobení aplikace, nebo také přísnými podmínkami, které Apple tradičně nastolil. Zatímco na iOS nemají vývojáři jinou možnost, na Mac OS X není účast v App Store žádnou povinností. Doufám ale, že se vzrůstající významností obchodu se k účasti rozhodne většina vývojářů.

Já sám jsem v obchodě ze svých aplikací našel pouze sadu iWork, iLife a Things. App Store dokonce rozpoznal přítomnost Things na mém disku a automaticky je označil jako “Installed”. Bohužel to ale nefunguje u všech aplikací, například grafický efitor Pixelmator to z nějakého záhadného důvodu nečiní. Objevily se také zvěsti, že nebude možné přes App Store aktualizovat ty aplikace, které v něm nebyly vyloženě zakoupené – nejsou ale nijak podložené, a tak zřejmě pravdu ukáže až praxe. Už teď je ale jasné, že propojení aktuálního softwaru s App Store nebude nic jednoduchého, což je škoda.

Už po keynote se spekulovalo, že Apple neuvedl iWork ’11, protože chtěl počkat na spuštění App Store a aplikace distribuovat přes něj, aby mu zaručil počáteční reklamu. iWork ’11 však v Mac App Store nehledejte – stále jsou zde ke stažení pouze staré verze, byť můžou nyní být zakoupeny zvlášť. Na druhou stranu byla ale před pár dny updatována iOS remote aplikace pro Keynote s novou ikonkou, která nesla datum 2011, a tak je nanejvýš pravděpodobné, že Apple novou verzi své kancelářské sady uvede během několika příštích týdnů, nanejvýš měsíců. Budeme si muset jen ještě chvíli počkat.

Nakonec se ještě trošku zmíním o cenové politice. Šlo totiž o jednu z nejočekávanějších “vlastností” nového App Store – jak vysoko postaví vývojáři své ceny? V původním App Store se postupně došlo k příjemnému modelu, kdy většina aplikací stojí 79 eurocentů, maximálně euro a půl, což je, přiznejme si, opravdu směšná cena. Nakonec se ukázalo, že i v Mac App Store budou ceny velice příznivé, i když samozřejmě ne tak příznivé jako na iOS – Angry Birds pro Mac a Flight Control HD nás přijdou na 4 eura, The Incident dokonce pouze na 2,5 a třeba iPhoto nebo další aplikace z balíku na příjemných 12, což je v přepočtu bez pár drobných 300 Kč – a to je velice pěkná cena. Fanoušky fotografie bude určitě také zajímat, že Aperture 3 je přes App Store dostupný za 63 euro (1550 Kč), přičemž běžně za něj zaplatíte minimálně dvakrát tak více.

Abych to shrnul – Mac App Store si bere vše skvělé, propracované a osvědčené z App Store pro iOS a iTunes Store a celé to převádí na aplikace pro Mac. Vše je nádherně jednoduché, spolehlivé a hlavně levné. Jediná věc, na které nyní bude záležet, je zájem vývojářů – tedy kolik se v App Store objeví aplikací. Troufám si ale tvrdit, že úspěch tohoto obchodu je téměř s jistotou zaručen.

Comments are closed.

Previous Article

iCab Mobile: dokonalá náhrada Safari v iPhone a iPad

Next Article

Twitter for Mac: Tweetie se konečně dočkal nástupce!

Related Posts