Nahoru

Úspěchy a pády Apple : základem je funkční design

Nedávno překonaly akcie Apple magickou hranici 600 USD za akcii a jejich hodnota utěšeně roste každým dne a to i navzdory názorů mnoha odborníků, kteří tvrdí, že toto tempo růstu již dlouho nevydrží a přijde jejich propad, ikdyž jejich hodnota byla v dubnu roku 2010 cca 230 USD za akcii. To je nárůst více jako 200 USD ročně. Toto doslova raketové tempo růstu sebou přináší otázku, co přesně stojí za takovým úspěchem této firmy a bude se jí i nadále takto dařit? V tomto seriálu článků se pokusím postupně podívat, co firmu Apple vyneslo až na vrchol technologického průmyslu a zapříčilo tak její monumentální úspěch v posledních letech.

Úspěch číslo jedna: Design

I když se může zdát, že Apple vděčí svým rekordním tržbám hlavně díky skvělému marketingu a schopnosti udělat „z komára velblouda“, není to tak zcela pravda. Jedním z hlavních pilířů již prvních počítačů Apple byl design. Zakladatel společnosti a dle mého i úžasný vizionář Steve Jobs, byl odjakživa posedlý dokonalostí a designem. Byl to právě on, kdo jako první spojil design s moderní technikou. Jako zářný příklad nám může posloužit první iMac z roku 1998. Jeho na tu dobu revoluční design se opíral hlavně o jednoduchost, oblé linie a netradiční a kvalitní materiály. Když se začal v roce 1998 prodávat první iMac vypadal mezi počítači tehdejší doby jako zjevení z vesmíru. Jeho oblé linie, průhledné plasty a ladné křivky vypadaly oproti tehdejším šedivým krabicím dalších výrobců, doslova jako z jiného světa. Preciznost pro design se však neomezovala pouze na vnější obal přístroje, ale pokračovala dále a Jobs striktně nařídil svým zaměstnancům, že počítač musí vypadat skvěle i uvnitř, což vyvolalo vlnu nevole u zaměstnanců zejména ze strany vývoje, jelikož Jobsova posedlost designem vyvolávala mnoho překážek zejména v chlazení tehdejších počítačů iMac. Jobs například nechtěl, aby obal prvních iMaců byl narušen otvory pro chlazení, nebo aby kondenzátory a další elektronické součástky byly poskládány na plošném spoji rovnoměrně v geometrických útvarech a ne, aby byly osázeny „chaoticky“ jako tomu bylo u konkurence. Jak se později při uvedení počítače iMac ukázalo, tento téměř pedantský přístup ke každému detailu se ve výsledku vyplatil. iMac se stal hitem a jeho design tehdejší veřejnost více než zaujal.

Další pozornost ohledně designu na sebe strhl Apple při uvedení prvního přehrávače iPod v roce 2001. V té době valná většina tehdejších přehrávačů vypadala jako nevzhledné krabice se spoustou ovládacích prvků a velice komplikovaným ovládáním. V Apple šli jinou cestou a místo snahy nabídnou co nejvíce funkcí za každou cenu, zvolili cestu uživatelsky přívětivého a intuitivního ovládání, dlouhé výdrže na baterii a hlavně elegantního designu. Když se pak objevil iPod s jediným kruhovým ovladačem a poměrně velkým displayem, způsobil u veřejnosti obdobně velký úspěch jako první iMac. Jeho bílé štíhlé tělo s hliníkovými zády a čisté linie s oblými rohy se od dob jeho první verze nezměnili a Apple je aplikuje na celou řadu svých produktů jako je iPhone a iPad.

Zejména iPhone se stal již legendou mezi smartphony a je považován za jednoho ze zakladatelů této kategorie. Při uvedení iPhone 2G v roce 2007 řekl Steve Jobs tato slova: „Na tuto chvíli jsem se těšil dva a půl roku. Dnes změní Apple význam slova mobilní telefon.“ Možná se to tehdy mohlo zdát jako až příliš přehnané, ale ve výsledku měl Jobs svým způsobem pravdu. Na svou dobu byl iPhone neuvěřitelně vyspělý a navíc velice elegantní smartphone. V té době již nesl typické znaky takzvaného funkčního designu, který Apple u svých výrobků propaguje. Tenké kovové tělo s oblými rohy, velký display a minimum ovládacích prvků. Od jeho uvedení se již mnoho výrobců pokoušelo překonat, či alespoň napodobit jednoduchost a design, který si iPhone nese napříč všemi se svými generacemi. Zatím se to ale podle mého názoru žádnému výrobci úplně nepovedlo.

Je vidět, že obal prodává a design je tak bezesporu jednou z vlastností, které dělají produkty Apple tak marketingově úspěšnými. To by samozřejmě nebylo možné bez reklamy. Na tu a celkově na marketing Apple se podíváme v příští části tohoto miniseriálu o úspěšné kariéře firmy Apple.