Nahoru

Trenches 2: zářný příklad nevyužitého potenciálu

Po skoro dvou letech se hra Trenches, kterou jsme zde na iPhoneTips samozřejmě recenzovali, dočkala svého druhého dílu, který je však vlastně již dílem třetím – záleží totiž na tom, zda počítáte i mezidíl „Stenches“, ve kterém jste si místo nepřátelských vojáků zastříleli po krvelačných zombiích. Do hry se mezitím podle všeho vložilo herní studio EA, ovšem hra samotná je pro mě spíše zklamáním. Jde totiž o zářný příklad toho, jak se dá zahodit obrovský potenciál.

Zajímavé je, že tento problém provázel i minulé díly. U prvního dílu jsem v recenzi došel k závěru, že zatímco grafika a zvukové efekty jsou perfektní, samotná hry začne brzy nudit – a to právě kvůli nedostatku obashu. Stejně tak u hry Stenches, která v mých očích představuje pouze zoufalou snahu vydělat další peníze prakticky na ničem. Zombie mód byl totiž původně obsažen již v prvním díle, ovšem později byl stažen, jen aby mohl být vydán jako samostatná hra. Ještě smutnější je fakt, že vývojáři slibovali do hry Stenches doplnit další hromadu módů, ovšem ani po roce se tak nestalo, což považuji za jasný podraz na hráče (a jeden z argumentů, proč si nekoupit Trenches 2).

I přesto jsem se ale rozhodl druhý díl vyzkoušet – hlavně proto, že popis a screenshoty lákaly na vyšší level taktizování, více jednotek, lepší kampaň a podobně. Začnu nejdříve kampaní – ty jsou v Trenches 2 dostupné dokonce tři (každá za jiný stát) a nabízejí „nelineární“ postup – po vyhrané bitvě se můžete rozhodnout z více variant, kam se vydáte. Ve výsledku to však nemá bohužel na hru žádný efekt, což je trošku škoda.

Velice se mi líbí systém vylepšování vašeho arzenálu. Za každou vyhranou bitvu získáte jeden „perk“ bod, pomocí kterých pak odemykáte nejen další jednotky (kterých je ve hře opravdu o poznání více než v dílech předchozích), ale také stávající jednotky vylepšujete. To je však bohužel tak nějak všechno. Byť se kampaň snaží tvářit nelineárně, ve výsledku jde o sled stále stejných misí (lišících se pouze prostředím, ve kterém probíhají a které je, nutno uznat, opravdu pěkně zpracováno), které vás dokonce ani nenutí měnit taktiku.




Půlku kampaně na střední obtížnost (o které jsem vzhledem ke zkušenostem z minulých dílů doufal, že bude už trošku „challenging“) jsem tak dohrál s taktikou, která spočívala v tom, že zalezu do zákopu se základní jednotkou chlápků s puškami, sniperem a medikem – a poté vyšlu další dvě základní jednotky, které bez problému dobyjí nepřátelskou základnu. Vymýšlet jinou taktiku totiž vůbec není potřeba a k výhře vám tak stačí tři (vlastně možná že i jen jedna) jednotky.

Co mi přišlo opravdu podivné, je fakt, že nepřátelé používali prakticky pouze základní jednotky. Ano, je pravda, že občas ještě vytasili artilerii, ovšem během dvouhodinového hraní se tak stalo pouze asi dvakrát. Tím spíše mě to udivilo ve „skirmish“ módu, který jsem pro jistotu vyzkoušel na všechny tři obtížnosti (jsou totiž pojmenované po vojenských hodnostech, a tak se může lehce stát, že nebudete vědět, jak jdou za sebou) – ani zde jsem nenarazil například na nepřátelskou jednotku s kulometem. A navíc i bitvu na nejtěžší obtížnost lze vyhrát s výše popsanou taktikou – a to navíc bez ztráty jediné jednotky. Nevím, zda nejde o bug či zda jsem něco šeredně nepochopil, ale přijde mi to navýsost podivné.

Dalším zklamáním je multiplayer. Do toho se můžete pustit jak na lokální síti, tak přes Game Center. Když pominu fakt, že vývojáři nejsou schopní ani otočit Game Center dialog tím stejným směrem jako zbytek hry (kontrolují hru po sobě vůbec, než ji nauploadují do App Store?), a musíte tak jak blázni točit iPadem či iPhonem do všech stran, tak během několika pokusů mi GC nebylo schopné najít soupeře – a to i přes ujišťování, že by to nemělo trvat více jak dvě minuty.

Shrnuto a podtrženo, Trenches 2 nabídnou propracovanější styl boje, nádhernou grafiku, skvělé zvukové efekty a hordu achievementů. Jenže to je vám k ničemu, když kampaň je pouze v podstatě převlečený skirmish bez jakéhokoliv příběhu či změny (ať se tváří jak chce), skirmish mód byste vyhráli zřejmě i poslepu (po dopsání recenze to asi půjdu zkusit) a multiplayer přes Game Center si nezahrajete, neboť vám hra není schopná najít parťáka. Upřímně nechápu, jak mohou výojáři takto nedotaženou hru vypustit do App Store – tím spíš, že za hrou stojí studio Electronic Arts. Čekal jsem víc – o hodně víc. Moje hodnocení: 40%. Hru jsem hrál ve verzi 1.0.0.

Trenches II – 1,59€ – App Store link (iPhone)

Trenches II for iPad – 2,39€ – App Store link (iPad)

(momentálně obě ve slevě za 0,79€)