Megarecenze: boj o xenodium ve strategii StarFront: Collision

Recenze real-time strategie StarFront: Collision, ve které se jako zástupce jedné ze tří ras utkáte o významný a vzácný prvek zvaný xenodium.

Když došlo k anomálii a následnému výbuchu na planetě Sinistral, díky kterému se do vesmíru ve všech směrech rozprskly kusy velice cenného prvku, který byl později pojmenován jako “xenodium”, odstartovala epocha dějin, která je synonymem krvavých válek tří civilizací o tento vzácný prvek. Jen jen na vás, na čí stranu se postavíte, ale važte dobře, protože na tom bude záviset vás případný úspěch či neúspěch.

Pár strategií už jsem na svém iPhonu a iPadu hrál a vždy jsem byl trošku zklamán nepraktickým ovládání, a tak jsem k této hře pohlížel s mírnou skepsí – musím ale hned na začátek říct, že mě poměrně mile překvapila. Našlo by se tam sice pár much, co se týče použitelnosti, uživatelského rozhraní a rozvržení jeho prvků, ale ty se dají v tomto případě snadno přehlédnout a prominout. Nemůžu si ale odpustit jeden postřeh – velké herní společnosti jako EA a Gameloft jednoduše neumí pracovat s uživatelským rozhraním. Srovnám-li to s menšími nezávislými hrami, tak EA/Gameloft hry mají sice nadupanou grafiku, nicméně právě v uživatelském rozhraní a použitelnosti těžce zaostávají, což je veliká škoda, protože jinak by jejich hry byly takřka perfektní.

Ale teď už zpět ke StarFront: Collision. Jak už bylo zmíněno v úvodu, hra má v pozadí poměrně pěkný příběh, který vás provází celou kampaň čítající několik desítek misí, ale jinak jde vlastně o typickou formu strategie, kterou zná snad každý, kdo si říká “hráč”. Tedy začínáte s hlavní základnou, ve které stavíte “stavbaře”, tedy jednotky, jejichž účelem je stavět, těžit, opravovat apod. Následují typické budovy jako reaktor, kasárny, továrna či výzkumná stanice. No a nakonec se “nazbrojí” armáda, která se vylepší různými powerupy, a jde se na nepřítele. Jak už jsem psal – nic převratného ani originálního, což si ale myslím, že nemusí být nutně na škodu, protože zvlášť v tomto žánru je cokoliv, co vybočí ze zavedených pravidel, považováno za podivné.

O xenodium budete bojovat jako zástupce tří ras nebo, chcete-li, civilizací – Consortium, Wardens a Myriad. Consortium je pokročilá lidská rasa, která původně okupovala místa bohatá na xenodium, než se ně vrhla biologická mimozemská rasa zvaná “Myriad”, která je na xenodiu natolik závislá, že udělá prakticky cokoli, aby ho získala. Biologická znamená, že její jednotky s nadsázkou vypadají jako přerostlé žížaly či odporní pavouci, ze kterých se, když je zabijete, vyvalí sliz. No, nic pro slabé žaludky.

Třetí bojovnou rasou jsou Wardens, vyspělá robotická mimozemská rasa, která se samozřejmě snaží získat xenodium pro své tajemné potřeby. Zatímco u Consortia budete stavět typické tanky a podobné věci, které už dnes známe, tak budete-li hrát za Wardeny, budou po vašem boku stát různorodí mnohdy i létající roboti střílející laser a podobně.

Co se týče surovin, tak ty jsou ve hře kupodivu dvě – první je samořejmě xenodium, které je po mapě rozmístěné ve formě spadených “meteoritů”, na které stačí postavit rafinerii a začít těžit. Druhou surovinu je jakási energie, kterou budete potřebovat především pro stavbu pokročilých jednotek a pro výzkum. Zpočátku sice nebudete mít surovin zrovna nazbyt, ale ze zkušenosti můžu říct, že jakmile postavíte třeba čtyři rafinerie a vylepšíte je, aby se do nich vešlo více “stavbařů”, nebudete si už muset o suroviny dělat starosti. Poměrně malý populační limit vám ani tuto surovinu nedovolní vyčerpat nehledě na to, že hra bývá často tak svižná a rychlá, že ani nestihnete vyčerpat první důl a muset se tak ohlížet po nějakém novém.

To s sebou přináší bohužel také fakt, že některé mapy jsou poměrně malé, a hra tak často nabírá pořád dokola ten samý scénář (což ale může být neduh, kterým trpí veškeré takové hry, tedy ne jen StarFront: Collision) – tedy že všechno postavíte, všechno vylepšíte, nazbrojíte až do populačního limitu a jdete na nepřítele, kterého buď porazíte nebo ne, avšak pokud ne, tak už máte opravdu pramalou šanci mu ještě odolat. Situace je naštěstí o poznání lepší v on-line multiplayeru.

Co se týče kampaně, tak ta není monotónní vůbec. Nechci prozrazovat nic z příběhu, kvůli kterému se přece kampaň hraje, a tak jen napíšu, že si kampaň samozřejmě zahrajete za všechny tři rasy a že jednotlivé mise jsou poměrně rozmanité. Často sice budete mít za úkol něco dobýt nebo někoho zničit, ale objeví se i mise, kde něco hledáte, kde bráníte svou základnu před hordami nepřátel nebo kde třeba musíte se svým hrdinou prokličkovat hordami nepřátel a dostat se nepozorován z jejich základny, kde je držen jako rukojmí. Zkrátka a dobře, nudit se určitě nebudete.

A až kampaň dokončíte, což “hardcore” hráčům určitě nebude trvat dlouho, čeká na vás skirmish mód a také multiplayer nejen lokálně, ale také on-line. Lokální multiplayer jsem nezkoušel, nicméně ten on-line ano – a mám z něj smíšené pocity. Abyste si ho mohli zahrát, musíte se opět zcela nesmyslně registrovat na jakýsi podhybný Gameloft Live 2.0, což je proces, který mnohé odradí. Za obrovský problém považují také fakt, že Gameloft poskytnutá hesla nijak nešifruje – pokud totiž zažádáte o ztracené heslo, přijde vám v mailu pěkně napsané, což je něco, co by se nikdy nemělo stát.

Když se vám konečně povede dostat přes prudící bariéru, můžete si vytvořit vlastní hru nebo si nechat náhodně nějakou přiřadit – na výběr je 1vs1, 2vs2, free for all nebo úplně náhodnou. Z toho tedy vyplývá, že multiplayer je až pro čtyři hráče. Mimo to si poté můžete prohlédnot statistiky, jak si vedete při hře za jednotlivé rasy, a také vaše osobní multiplayer hodnocení, které vás vrhá na určité místo v žebříčku. Škoda jen, že Gameloft nepoužívá vestavěný Game Center, který by byl o mnoho pohodlnější a hezčí.

StarFront: Collision je dle mého názoru poměrně dobrou strategií, která vás zabaví na dlouhé hodiny, ale která zároveň trpí několika alespoň z mého pohledu nepochopitelnými neduhy, které způsobuje fakt, že ji vyvinula velká herní firma. Co se týče grafiky a zvukových efektů, není hře snad co vytknout – na iPadu 2, kde jsem hru hrál, je grafika opravdu překrásná. Pokud by tedy Gameloft přepracoval uživatelské rozhraní a ovládací prvky, doplnil více map, odstranil tupou nutnost registrace pro hraní multiplayeru a třeba hru sem tam obohatil o nový obsah, šlo by o naprostou legendu. Takto dávám hře 75%. Hrál jsem HD verze 1.0.0.

StarFront: Collision HD – 5,49€ – App Store link (iPad)

StarFront: Collision – 2,39€ – App Store link (iPhone)