Game Center vs. OpenFeint: kdo ovládne vaše achievementy?

Srovnání dvou hlavních zástupců high-score systémů, veterána OpenFeint a jablečného vyzyvatele Game Center. Který z nich vyhraje souboj o vaše achievementy?

iPody touch, iPhony a později i iPady se staly kromě jiného také jednou z nejoblíbenějších (možná i nejoblíbenější vůbec) kapesních herních konzolí – jednak díky skvělému multidotykovému ovládání, které umožňuje provádět ve hrách věci, o kterých se nám na jiných konzolích ani nesnilo, a také díky App Store, který hráče zásobuje stovkami tisíci her v porovnání s jinými za až směšně nízké ceny. Vzhledem k závratnému počtu hráčů bylo potřeba je nějak provázat, dát jim možnost spolu soutěžit a překonávat se. Jako první se na scéně objevil systém OpenFeint, který byl následovaný podobným systémem nazvaným Crystal, na který se dnes ale bohužel nepodíváme. V iOS 4.1 se do hry vložila těžká váha, tedy Apple, který se rozhodl, že vše vyřeší po svém – a představil Game Center. Vzhledem k tolika možnostem si teď mnoho hráčů neví rady, který systém je pro ně lepší a který mají používat, a já se na tuto otázku pokusím v tomto článku najít odpověď.

Předně je nutné si říci, co vlastně hráč od takového high-score systému očekává. Jednak chce mít přehled o svých dosažených skóre a achievementech, ale chce je také rychle a jednoduše porovnávat se svými přáteli, kteří tvoří jednu z nejduležitějších součástí takového systému – přece jenom, koho baví snažit se porazit tisícovky hráčů, které nezná? Moc lidí ne. Také chce získávat různé achievementy, které chce opět rychle porovnávat se svými přáteli, protože ve hraní snad neexistuje lepší pocit, než když získáte nějaký obtížný achievement, o který se vaši přátelé snaží už týdny. Vedle toho budete určitě také chtít vést nějaké souhrnné bodování, ať víme, jak si mezi svými přáteli stojíme na poli všech her. A pokud to vezmeme do důsledků, budete samozřejmě také chtít hrát multiplayerové hry přes internet v rámci jediného kliknutí. Je myslím jasné, že většinu těchto požadavků jak Game Center, tak OpenFeint splňují, jde nám spíše o to, jakým způsobem.

Když zapnu (aplikaci zvlášť) Game Center, uvidím jakýsi svůj profil, kde mám přehled o počtu přátel, počtu her a počtu achievementů. Můžu také psát jakési jednoduché statusy, což je dle mého názoru funkce, kterou skoro nikdo zrovna v tomto případě nevyužije. Dole mám potom čtyři záložky – Me, což představuje můj profil, Friends, kde si můžu prohlížet seznam svých přátel, Games, kde najdu všechny své hry, a Requests, které mi ukážou, kolik mám zrovna žádostí o přátelství. Nemyslím si, že záložka s žádostmi o přátelství musí být zrovna v hlavním menu, klidně mohla být schovaná spolu s kamarády pod záložkou Friends, protože přece jenom nepřidáváte osm přátel každý den, abyste potřebovali takovýto aktuální přehled. Samozřejmě ve všech hrách jsou pro vstup do Game Center přímé odkazy do achievementů nebo skóre, takže svůj “profil” budete navštěvovat opravdu jen sporadicky.

OpenFeint mělo v minulosti také svou vlastní separovanou aplikaci, ale vzhledem k tomu, že jsem ji nyní na App Store nenašel, tak předpokládám, že ji zrušili – můžete si stáhnout akorát aplikaci, která poskytuje přehled o aktuální hře zdarma, což se ale také může hodit. Při spuštění OpenFeint se tak vždy dostanete přímo do statistik hry, kde můžete navštívit sekce Leaderbords, Achievements, Fan Club a Who’s Playing. Leaderbords a Achievements jsou, myslím, jasné, ve Fan Clubu najdete komunitu hráčů a vývojářů, kde si můžete pokecat s ostatními hráči nebo se dozvědět, jaké novinky bude obsahovat nový update (což Game Center nemá), a v Who’s Playing je jednoduchý přehled toho, co vaši přátelé aktuálně hrají nebo hráli naposled. Ve spodní liště potom přepínáte mezi statistikami dané hry, kterou máte právě spuštěnou, ovládáním vašeho profilu, kterého je zde o něco více než v Game Center (napříkad se dá o hodně jednodušeji změnit aktuální profil hráče – hodí se, předáváte-li si telefon z ruky do ruky třeba ve škole), a přehledem her, které podporují OpenFeint.

Co se týče žebříčků, tak ty jsou vyřešeny velice podobně – v horní liště můžete přepínat mezi časovými obdobími, které zahrnují All Time, This Week a Today. Jednoduše si tak zobrazíte, kdo nahrál nejlepší skóre dnes, kdo minulý týden, ale kdo má nejlepší skóre za celou dobu hraní, což může být velice zajímavé. Potom následují samotná skóre, která jsou rozdělena do oddílů podle přátel a celkově s tím, že vás bude asi pravděpodobně zajímat to první. Zajímavé je, že Game Center přidává kromě číselné pozice také pozici ve tvaru “Top 5%” nebo “Bottom 40%”.

Achievementy jsou opět velice podobné – jedná se o jednoduchý přehled achievementů, kde se zobrazují barevné obrázky jen u těch, které už jste “zmákli”. Achievementy jsou také bodově ohodnoceny s tím, že si můžete poté porovnat, jak si stojíte mezi vašimi přáteli. Zatímco OpenFeint poskytuje i informaci o celkovém počtu bodů ze všech her dohromady, v Game Center jsem nic takového bohužel nenašel, ale opravte mě, jestli se mýlím. O něco zajímavější je už srovnávací přehled achievementů. Zde si můžete rychle porovnat, jak si stojíte oproti některému vašemu kamarádovi. Toto porovnání poskytují oba systémy, jen v Game Center se do něj dostanete o poznání intuitivněji (a je také o hodně hezčí).

Tímto bychom asi vyčerpali stejné vlastnosti obou systémů a nyní se pojďme podívat na odlišnosti, které nás nejvíce zajímají. Game Center oproti srovnání achievementů nabízí také kompletní srovnání s kamarádem, kde najdete i skóre a podobné informace, což je o poznání větší sranda. OpenFeint naproti tomu nabízí komunitní funkce, tedy fóra a podobně, ale je otázkou, zda je takováto funkce v high-score systému opravdu potřeba. Sám jsem ji nikdy nevyužil.

Hlavní rozdíl mezi Game Center ale tvoří fakt, že Game Center podporuje on-line multiplayerové zápasy – na zoubek této funkci jsme se podívali v tomto článku, kde popisujeme zkušenosti z multiplayerového sekání ovoce – a jsou vesměs skvělé. Na druhou stranu před několika týdny vyvstalo na povrch, že OpenFeint chystá podobnou funkci, pouze s tím rozdílem, že bude navíc i multiplatformní – tedy že si budete moci multiplayerově zahrát stejnou hru například mezi iPhonem a telefonem s Androidem. Uvidíme, do jaké míry se tato funkce vydaří, ale pokud ano, mohla by to být ta killer funkce, která OpenFeint vynese opět na výsluní, které mu Game Center v posledních týdnech velice úspěšně bere.

Je opravdu těžké určit, jaký high-score systém používat, protože oba nabízejí přibližně stejné funkce pouze s několika malými odlišnostmi. Osobně jsem se ale ve hrách, které nabízí možnost výběru mezi těmito systémy (například již zmiňovaný Fruit Ninja nebo nově také Monster Dash či Fare City: Taxi Mania), rozhodl pro Game Center. Je hezčí, rychlejší, přehlednější a dle mého názoru má větší budoucnost. OpenFeint je samozřejmě také dobrý systém, ovšem v takovéto konkurenci nemá moc šancí, nepředstaví-li nějakou funci, kterou Game Center nemá nebo ani nemůže mít. Než se tak stane, bude OpenFeint pomalu ustupovat do pozadí před tímto jablečným gigantem – vždyť i takové legendy jako Doodle Jump už oznámily, že hodlají podporovat Game Center. Jaký high-score systém používáte primárně vy a co vás k tomu vede?

85 comments
  1. Ja gamecenterPetre: Pokud mas JB tak si GC muzes zapnout

Komentáře jsou uzavřené.

Předchozí článek

Apple vs. Adobe: Flash v novém Macbooku Air nehledejte

Následující článek

Hotshot Pool: Ukažte, zda-li jste mistry kulečníku

Související články