Nahoru

Blog: iPad 3 na podzim je bláznivá spekulace

Poslední dobou se kromě iPhonu 5 hodně hovoří také o dalším přístroji, na který se mnoho z nás určitě těší – o iPadu 3. Zpočátku se mluvilo o tom, že bude uveden na podzim letošního roku, ovšem nyní spekulace od “zdrojů seznámených se situací” uvádějí, že iPad 3 bude nakonec odložen na začátek roku 2012 kvůli “problémům s Retina displejem”. V tomto článku se pokusím v několika bodech nastínit, proč je dle mého názoru myšlenka, že bych mohl být iPad 3 uveden ještě tento rok, poněkud “přitažená za vlasy”.

1. Dostupnost iPadu 2

Jak jistě všichni víte, dostupnost iPadu v prvních měsících po uvedení byla opravdu tristní. A to do té míry, že se Applu povedlo “dohnat” poptávku teprve v srpnu (iPad 2 byl představen v březnu). To znamená, že teprve po zhruba pěti měsících dokázal Apple ve svém internetovém obchodu uspokojovat objednávky do 24 hodin. Ptám se tedy, proč by jen zhruba dva měsíce po tom, co konečně uspokojil všechny zákazníky pídící se po předchozí generaci, představoval generaci následující, kterou by zřejmě opět nebyl schopný dostatečně pokrýt.

2. “Podraz” na zákazníky

S předchozím úzce souvisí tento bod. Představte si, že jste si koupili iPad 2 třeba v červenci, 4 měsíce po představení, a najednou je za čtvrt roku na světě další model, který samozřejmě taktéž chcete. Kolik zákazníků si asi může dovolit updatovat svůj stroj takto rychle? Jde o prakticky stejný důvod (jeden z důvodů), proč Apple zřejmě posunul uvedení iPhonu pět z června na září – protože nemůžete po uvedení “nového” modelu na trh (bílá verze iPhonu) ihned představit model nový; jediný výsledek by totiž byl ten, že byste všechny naštvali.

3. Není kam spěchat

Apple představuje nové generace iPhonů a iPadů vždy jednou za rok a podle mě nemá důvod toto schéma měnit, když už si na něj všichni zvykli. Koresponduje například s dvouletou smluvní lhůtou u operátorů a obecně nemá cenu měnit něco, na co už si lidé zvykli. Apple však nemá důvod představovat nový iPad takto brzy ani z konkurenčního hlediska. Konkurenční výrobci dosahují pouze zlomku prodejů jablečného tabletu, i když prakticky papírově v ničem nezaostávají – například hardware jejich zařízení je stejný, mnohdy i lepší. Zatímco se však firmy jako HP nebo BlackBerry modlí, aby aspoň některé jejich tablety zmizely z regálů, Apple se modlí, aby už jim přišla další dodávka z Foxconnu, a mohli tak své regály alespoň na pár dní doplnit.

Něco tedy zřejmě zákazníky Applu přitahuje – a ne, není to davové šílenství, jak tvrdí mnozí zlí jazykové. Apple má tedy obrovskou konkurenční výhodu a může si v klidu vyhradit na vývoj další generace iPadu mnohem více času. Nemá cenu představovat pouze mírně updatovaný přístroj (jakým byla druhá generace), je třeba vymyslet opět něco, čím by zasadili konkurenci takovou ránu, že by se z ní opět vzpamatovávala několik let. Proč by tedy Apple představoval iPad takto narychlo, když má času jako nikdo jiný?

4. iPhone 5

S pravděpodobností hraničící s jistotou bude někdy na přelomu září a října představena pátá generace iPhonu spolu s novými modely iPodů – a dohromady tyto přístroje s velikou rezervou pokryjí celé vánoční šílenství. Pokud nastane podobná situace, co se týče dostupnosti, jako u iPadu 2, bude Apple rád, když pokryje alespoň dvě třetiny poptávky, než budou Vánoce. Proč by tedy prakticky ve stejné době představoval další “killer-zařízení”, které by opět nebyl schopný pokrýt, aby jediné, co by mu zbylo, byli naštvaní zákazníci v obou táborech?

5. Plán

S předchozím bodem souvisí také fakt, že mi přijde krajně nelogické představovat dva nejdůležitější produkty z portfolia ve stejnou chvíli. Zbytek roku by tak zbyl pouze na updaty notebooků, iMaců a podobných produktů, které sice mnoho z nás používá, ale z hlediska zisků nesahají iOS přístrojům ani na paty. Dle mého se představování iPhonu ustálí na zářijovém termínu a iPad zase na tom březnovém, aby tak byl dokonale pokryt celý rok. iPhone pokryje Vánoce, iPad zase zbytek roku a mezi to se vloží představení méně důležitých produktů.

6. Retina displej

iPad 3 má mít údajně Retina displej s rozlišením 2048×1536 bodů (což je jen o trošku nižší rozlišení, než má 27” monitor iMacu), iPhone 5 má mít zase “edge-to-edge” displej, který bude mít pravděpodobně také o něco vyšší rozlišení, neboť jinak by nejspíše ztratil svůj “retina” přívlastek. Pokud jsou obě domněnky pravdivé, nedává smysl, aby Apple představoval dva přístroje, které mění rozlišení svých aplikací, zaráz. Vývojářům aplikací by tak na záda naložil příliš mnoho práce. Apple byl vždycky znám co nejdůkladnějším zachováváním rozlišení svých aplikací a toto by s tímto přístupem do znašní míry kolidovalo.

Kvůli těmto šesti bodům se domnívám, že představení iPadu 3 ještě na podzim tohoto roku nepřichází v úvahu. Co si o tom myslíte vy? Co vůbec od iPadu 3 všechno očekáváte? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích!

  • http://twitter.com/marekjanac Marek Janac

    Apple meniť rozlíšenie retiny nebude v iPhone 5 a ani v iPhone 6. Možno zväčší uhlopriečku, no rozlíšenie zachová.

    • http://www.webparadox.cz/ Jakub Hanyáš

      To je možné (a dokonce pravděpodobné), ale pokud zvětšíte úhlopříčku a zachováte rozlišení, tak snížíte hustotu bodů na displeji, což se dá teoreticky považovat za krok zpět.

  • http://twitter.com/davidberanek David Beránek

    Bod 1 je blbost, o to Applu jde, udržet si ten punc něčeho výjimečného co je problém sehnat, aby to lidi chtěli…

    • http://www.webparadox.cz/ Jakub Hanyáš

      Podle mě toto může fungovat jednorázově, možná párkrát za sebou, ale pokud to bude trvalý stav, zákazníky to prostě jednou omrzí. Nevím tedy jak vy, ale já to, že iPad 2 prakticky nešel sehnat, neberu jako žádné pozitivum a už vůbec to nepovažuji za něco, co by mě přimělo si iPad koupit.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000234761949 Miky Penguí Král

    Nepřijde mi rozumné dávat iPhone na vánoční trh z technologického hlediska. Vždyť se podívejte na aktuální pokrok za ten rok opět. Máme tu již v přípravě čtyř-jádrová zařízení na začátek příští roku, jak s nimi bude bojovat zase opět „starý“ oslík iPhone 5 (nedej bůh aby to byl 4S a změnilo se jen málo, to by byl vůbec propadák). Jistě že marketingově to smysl dává, jenže až se k nám dostane telefon do česka tak tu bude vysoká konkurence, což je škoda. Dle mě, z „IT“ pohledu je to tedy velká chyba. (Nejde jen o počet jader, ale to bysme tu byly do večera, myslel jsem to tedy z principu tento časový posun)

    • http://www.webparadox.cz/ Jakub Hanyáš

      To je pravda, že na začátku roku se vyrojí hromada hardwarově mnohem lepších telefonů, ale myslím si, že Apple hardware (a tím myslím procesor apod.) nikdy nepovažoval za hlavní tahák svých zařízení. iPhone prakticky nikdy nebyl papírově nejlepším telefonem, což ale vůbec nevadí, protože zákazníkům jde spíše o jednoduchost, funkčnost a ekosystém. Navíc upřímně nechápu, na co v telefonu potřebuji čtyřjádrový procesor. To nevyužije snad žádná aplikace.