Nahoru

Apple Special Event: vše o novém iPadu a Apple TV

Konec spekulacím a netrpělivému čekání. Třetí generace iPadu je zde, co s sebou přinesla a na co se můžeme těšit? Pojďme si zrekapitulovat základní informace z keynote.

Ve středu Apple pořádal svůj Special Event, na kterém odhalil krom dlouho očekávaného nástupce iPadu 2 i novou verzi svého multi-mediálního set-top-boxu Apple TV. Prezentaci vedl Tim Cook, avšak s mnoha lidmi, kteří se o dosavadní úspěch kalifornské společnosti zasloužili, se pozornosti dostalo i na méně známé osobnosti jako Eddie Cue. Středem pozornosti byl jednoznačně Phill Schiller, který měl tu čest představit nový iPad stovkám novinářů v centru umění Yerba Buena Center v San Franciscu.

Čísla – Apple je na vrcholu, teprve však začíná

Dle statistik a čísel si s myšlenkou pochybností o úspěchu Applu na světovém trhu nemůže nikdo pohrávat ani v nejdivočejších snech. Apple zkrátka trh podchytil v tom nejlepším, zaplnil díry i tam, kde se žádná být nezdála. Co je výsledkem? Trh, který byl pro Apple stěžejní v roce 1984 je dnes již na pokraji zájmu. Apple se dnes soustředí na tzv. „post-PC“ éru, která bere to nejlepší z PC světa, zjednoduší nejžádanější funkce na úroveň triviality a ty poté prodá zákazníkům. To vše v zařízení, které je vedle např. přenosného počítače zbytečné. Tohle je mistrovství v prodejích tak, jak si jej představuje nejhodnotnější společnost na světě.

Nelze však vzít jakýkoli produkt, dát na něj cenovku 500 dolarů a usadit jej v regálech supermarketu. Síla prodejů Apple je někde jinde – dle slov CEO Tima Cooka jde hlavně o Apple Retail Stores, neboli kamenné prodejny. Jejich „drive“ v našich končinách bohužel nepocítíme, zjednodušeně lze však tyto naprosto unikátní prodejní místa označit téměř za turistickou atrakci, kam se drtivá většina přijde podívat a nasát energii, eleganci a dokonalost, která z produktů s jablkem ve znaku doslova sálá. Těchto míst je k dnešnímu datu po světě rozseto 362. Jejich vliv na prodej všech zařízení je zcela klíčový.

Za minulý rok si Apple připsal prodej 172 milionů jednotek těchto „post-PC“ zařízení (iPad, iPod touch, iPhone). Jejich prodej se na zisku ze 4. čtvrtletí roku 2011 podepsal neuvěřitelnými 76 procenty. Zisky Applu však nejsou tvořeny jen zařízeními s nakousnutým jablkem ve znaku. Nezanedbatelnou roli v celkovém zisku hraje jistě i prodej digitálního obsahu a multimédií – např. obchod s aplikacemi Apple App Store minulý týden přesáhl metu 25 miliard stažených aplikací – zde mají uživatelé na výběr z cca 585 tisíc aplikací, z čehož přes 200 tisíc je přizpůsobeno podmínkám tabletu iPad. App Store začínal v roce 2008, aplikace pro iPad se objevily s příchodem jeho první generace v r. 2010.

Apple TV – 1080p, nové GUI, iCloud

Apple miluje digitální obsah a soustředí se na maximální požitek z multimédií. Přestože o chystané televizi nepadlo ani slovo, dočkali jsme se aktualizované verze multimediálního přijímače Apple TV. Za stejnou cenu (99 USD, okolo 2800,- Kč v ČR) majitel nové Apple TV získá hlavně dlouho žádanou podporu pro obsah v rozlišení 1080p a přepracované uživatelské rozhraní, které naplno využívá možnosti výstupu ve FullHD rozlišení. Apple TV též sdílí propojení se službou iCloud, krom filmů, seriálů a mnoho dalšího tak lze do Apple TV zcela bezdrátově a automaticky synchronizovat (přesněji řečeno „číst z iCloud“) i fotografie pomocí aplikace Photo Stream.

Eddie Cue novou Apple TV představil v celé své kráse, bohužel se v ČR zatím nemůžeme těšit ze široké nabídky poskytovatelů obsahu (Netfilx a další). Apple alespoň pozvolna jde s dobou a s chystaným přechodem k Retina Display v novém iPadu a možná i MB Pro přidává možnosti HD obsahu i do Apple TV. zařízení bude za stejnou cenu dostupné od 16. března, předobjednávky začínají již dnes.

iPad – spekulace byly přesné, záhadou zůstává název

Již několik týdnů jsme se v pravidelných týdenních souhrnech na iPhoneTips.cz věnovali spekulacím ohledně připravovaných změn v novém iPadu. Většina z nich se potvrdila, pojďme si je tedy všechny připomenou dle výkladu Phillipa Schillera. Dle výzkumu je mezi stolním počítačem, chytrým telefonem, e-readerem, herní konzolí a notebookem iPad nejpoužívanějším zařízením v oblastech prohlížení webu, hraní her, čtení knih apod. Tyto výsledky jsou jednoznačně výborné, nutno navíc přihlédnout k faktu, že iPad je na trhu zatím jen dva roky. Přesto si však díky velmi širokým možnostem použití, popř. specifickému zaměření vypěstoval naprosto majoritní postavení na trhu (za poslední rok se na trhu objevilo přes 100 konkurenčních modelů).

První a asi největší změnou je nasazení displeje s vysokou hustotou pixelů – Retina Display. Tento panel nabídne hustotu 264 bodů na ploše jednoho čtverečního palce, výsledné rozlišení na 9.7″ displeji (velikost zůstala zachována) činí neuvěřitelných 2048×1536 bodů. Specifikace displeje na Internet unikly již dávno, dokonce se očekávané rozlišení podařilo potvrdit serveru MacRumors.com a iFixit.com. Pro srovnání připomínám, že panely dnešních HDTV televizorů nesou rozlišení 1920x1080px, 27″ Thunderbolt Display pak 2560×1440 bodů.




Nový displej dle Schillera nabídne i o 44% lepší saturaci, barvy tak budou vypadat daleko sytější. Počátečním problémem může být zatím nedostatek aplikací optimalizovaných pro takto vysoké rozlišení, vývojáři však již delší dobu měli vzorky k dispozici, kromě Applem předinstalovaných aplikací by v době vydání nového iPadu měla být většina předních aplikací v App Store připravena pro nové displeje.

O vykreslování zobrazovaného obsahu se stará vylepšený procesor Apple A5, který nese označení Apple A5X. Zatímco o samotném CPU informace nepadla žádná, grafický procesor je vybaven čtyřmi jádry, jejichž výkon by měl být dle Schillera až čtyřnásobný oproti konkurenční platformě nVidia Tegra 3.

Nepotvrzenou spekulací dlouho zůstal fotoaparát a kamera – teď už tedy víme, že fotoaparát je po vzoru iPhonu 4S vybaven systémem pěti čoček, systémem automatického ostření a hybridním infračerveným filtrem. Oproti iPhonu 4S však nabídne rozlišení „pouze“ 5 MPix. O softwarové zpracování a zlepšení kvality snímku se stará speciální algoritmus používaný grafickým čipem. Trošku matoucí může být značení – přední kamera pro video-hovory se jmenuje Facetime, její rozlišení zůstalo zcela stejné, zadní je nazývána iSight.

Fotografie vypadají výborně, video na tom bude podobně. Senzor je schopen záznamu videa v rozlišení až 1080p, navíc je zařízení schopno plně využívat pokročilého grafického procesoru například pro automatickou stabilizaci obrazu, korekci světelných podmínek či vyvážení zvuku.

Pro české zákazníky a potenciální kupce bude asi nejméně zajímavou funkcí diktování textu. Nový iPad nepodporuje hlasovou asistentku Siri (která již nyní rozumí a mluví i japonsnky), při zobrazení klávesnice se však nabízí tlačítko pro zahájení diktátu. Na konci mluvy se hlas (věty i souvětí, teoreticky takto lze napsat celé odstavce „jedním dechem“) jednorázově zpracuje a převede na text. Podporovanými jazyky zůstávají: americká, britská a australská angličtina, francouzština, němčina a japonština – o budoucích plánech zatím nebyly zveřejněny informace, s podporou češtiny bych ani za rok nepočítal.

Ve vyspělých zemích nadšením, u nás bohužel zklamáním bude podpora vyspělých mobilních komunikací a datových sítí. Nový iPad je vybaven snad všemi komunikačními kanály, které si lze dnes v mobilním zařízení přát. iPad 2 je schopen pracovat s technologiemi EV-DO a u nás o něco použitelnější HSPA (7.2 Mb/s), třetí generace nově podporuje HSPA+ (21 Mb/s), které se začíná objevovat v nabídce T-Mobile a Vodafone, přibyla však i podpora pro DC-HSDPA (Dual Carrier) a vyspělé LTE, které je schopno teoretických maxim až k 73 megabitům za sekundu. Kvůli rozdílnosti pásem u 4G sítí se v USA bude iPad prodávat ve dvou verzích.

Samozřejmá je i podpora Wifi a Bluetooth 4.0, navíc lze nově i iPad použít jako přístupový bod díky funkci mobilního hotspotu (funkci musí podporovat operátor, to u nás není problémem).

Co se podoby týče, nový iPad si zachovává svůj běžný dizajn, došlo pouze k lehkému navýšení hmotnosti o cca 50 gramů. Doba provozu na baterie by se měla pohybovat okolo 10 hodin na Wifi, při surfování na 4G LTE sítích pak okolo devíti hodin. Hloubka/tloušťka byla navýšena z 8.8mm na 9.4mm, podle prvních informací by měl aktuální Smart Cover sedět i na nový model. Dostupný bude od 16. března pro hlavní světové trhy, na pultech českých obchodů se třetí generace iPadu dočkáme jako součást druhé vlny, tudíž 23. března. Ceny zůstanou zachovány (popř. zlehka odlišné dle aktuálních kurzů kvůli marži prodejců), aktuální iPad 2 zůstane dostupný v 16 GB (Wifi) verzi o 100 dolarů levnější.

Mimo samotných zařízení se pozornost ubírala i k aplikacím a k hrám. Nový iPad má dostatek grafického a výpočetního výkonu pro chod velmi pěkně graficky provedených her (Sky Gamblers a Infinity Blade: Dungeons), teoreticky atakuje i pozice „plnokrevných“ herních konzolí Microsoft Xbox 360 a Sony PS3. Potenciál nového iPadu je však mimo her i v jiných náročných aplikacích – např. střih a editace videa v iMovie je bezproblémová, stejně jako GarageBand a práce s audio nahrávkami. Apple navíc doplnil a aktualizoval své balíky iLife a iWork – nové verze by měly být již dostupné v App Store.

iLife nyní obsahuje i aplikaci iPhoto, která je známá především mezi běžnými uživateli počítačů Mac. Na platformě iOS zaujme především jednoduchým uživatelských rozhraním, přesto však neochudí uživatele o požadováné funkce pro práci s fotografií a jejími kolekcemi. Randy Ubillos předvedl velmi efektně práci s fotografiemi, editaci, korekci barev a expozice, organizaci, ale i možnosti sdílení pomocí fotodeníků.

Na iPhoneTips.cz se samotným aplikacím a hrám budeme v budoucnu věnovat v samotných článcích.